VEDTÆGTER for
Teaterforeningen
Det Tredje Rige
CVR-nr. 39526042

§ 1.
Navn & Hjemsted 

Foreningens navn er ”Teaterforeningen Det Tredje Rige” og den er stiftet den 30/4 2018
Teaterforeningens hjemsted er Næstved Kommune.

§ 2. Formål

1. Formålet med foreningen er gennem fællesskab, socialt samvær og aktiviteter i form af fysiske møder hvor vi laver en form for rollespil i naturen minimum en gang om måneden, at skabe viden om og fremme interessen for livet som Tysker i Europa før, under og efter 2. Verdenskrig hvor der skal være mulighed for fri samtale og live rollespil med ligesindede med historisk interesse. 
2. Ligeledes vil vi i videst mulige omfang, deltage i event, shows, udstillinger på museer etc. som omhandler 2. verdenskrig.
3. For at ære og bevare mindet om de mænd og kvinder som kæmpede og faldt under Anden verdenskrig – vil vi til enhver tid bestræbe os på, at optræde så korrekte som det er os muligt.
4. Foreningen er apolitisk og viser ikke et billede af medlemmernes personlige politiske holdning. 

 

§ 3. Tilhørsforhold til andre organisationer
Stk. 1 Foreningen er tilsluttet Landsforeningen Bifrost under Dansk ungdoms Fællesråd og er underlagt disse organisationers regler og bestemmelser.
Stk. 2 Indmeldelse og udmeldelse af organisationer er et generalforsamlingsanliggende. 


§ 3. Tegningsret

Tegningsret for Teaterforeningen har den til enhver tid siddende Forperson eller Kasserer, Bestyrelsesmedlem + Forperson. Bestyrelsesmedlem + Kasserer, To Bestyrelsesmedlemmer.

§ 4. Ledelse

1. Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg og arbejdsgrupper til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver

2. Teaterforeningen er drevet af frivillige kræfter. Samt frivillige bidrag. Det givende overskud bruges til eventuelle midler, omhandlende renovation, og erhvervelse af udstyr, kostumer etc. Samt møblement 

3. Teaterforeningen ledes af en bestyrelse på minimum 3 personer, der er organiseret således:
• Formand: 
• Kasserer
• Bestyrelsesmedlem 
Bestyrelsen kan selv fastsætte en forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 2 medlemmer er til stede

 

§ 5. Medlemskab

1. Medlemmer kan optages som enkeltpersoner eller som husstand.
2. Enhver der tilslutter sig foreningens formål kan blive medlem uanset alder. Det kræver dog forældre eller hverve tilladelse for medlemmer under 18 år.
3. Medlemmer opnår stemmeret ved betalt kontingent.
4. Medlemmerne er forpligtet til at overholde foreningens vedtægter og øvrige 
bestemmelser. Medlemmerne er endvidere forpligtet til at overholde de regler og bestemmelser, som er fastsat af en organisation, som foreningen er tilsluttet.
5. Udmeldelse skal ske skriftligt til formanden eller medlemssekretæren/kassereren 
6. Anmodning om medlemskab behandles af bestyrelsen, og medlemskabet gælder fra, at bestyrelsen har oprettet det. Bestyrelsen kan kun afslå medlemskab, såfremt der foreligger en særlig begrundelse herfor. Afslag på medlemskab, dog ikke som følge af venteliste, kan kræves indbragt for generalforsamlingen af den, der har fået afslag. Anmodning herom skal fremsættes inden fire uger efter, at afslaget er meddelt. Anmodningen behandles på førstkommende generalforsamling.

 

§ 6. Eksklusion

 

1. Et medlem kan udelukkes midlertidigt for en periode op til seks måneder eller kan ekskluderes, såfremt vedkommende handler til skade for foreningen, eller hvis vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser. Eksklusion indebærer, at medlemskabet ophører.

2. I sager om midlertidig udelukkelse og eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at bestyrelsens afgørelse prøves på førstkommende generalforsamling, og sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. Såfremt den ekskluderede ønsker at bruge denne mulighed, skal anmodning herom fremsættestil bestyrelsen inden fire uger efter, at eksklusionen er meddelt. Bestyrelsens afgørelse om eksklusion gælder, selvom den er krævet indbragt for generalforsamlingen, medmindre bestyrelsen bestemmer andet.
3. Generalforsamlingen kan godkende bestyrelsens beslutning om eksklusion med almindeligt flertal.
4. Såfremt et ekskluderet medlem senere anmoder om optagelse i foreningen, afgør bestyrelsen spørgsmålet.
5. Har man ikke betalt kontingent i 2 måneder er man ekskluderet  

§ 7. Ordinær Generalforsamling.

1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender, medmindre andet fremgår af disse vedtægter.
2. Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af april måned 
3. Bestyrelsen indkalder til generalforsamling med mindst 14 dages varsel ved Fx. Opslag på foreningens hjemmeside eller ved opslag og meddelelser på facebook eller ved e-mail til alle medlemmer med kendt e-mail. Indkaldelsen skal indeholde tid og sted og foreløbig dagsorden, samt oplysning om, at forslag fra medlemmer skal være fremme hos bestyrelsen senest syv dage før generalforsamlingen. 
4. Bestyrelsen kan selv fremsætte forslag.
5. Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt personer bestyrelsen har inviteret. Stemmeret har alle medlemmer, der har været medlem af foreningen i mindst to måneder og ikke er i kontingentrestance. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde.
6. En lovlig indkaldt generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antalllet af fremmødte. 
7. Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Til vedtægtsændringer og beslutning om opløsning kræves dog kvalificeret flertal, jf. §11. Ved personvalg er den valgt, der opnår flest stemmer.
8. Valgbar til bestyrelsen er ethvert medlem. Flertallet i bestyrelsen skal dog udgøres af personer, der er fyldt 18 år. Valgbar som revisor er ethvert medlem, der er fyldt 18 år.

Dagsorden:
1. Valg af stemmetællere 

2. Valg af dirigent

3. Valg af referent

4. Forpersons beretning for året der er gået

5. Fremlæggelse af regnskabet for godkendelse
a. Fastsættelse af kontingent for det efterfølgende år.

6. Indkomne forslag

7. Valg til bestyrelse
a. Valg af forperson
• Forperson vælges for 2 år ad gangen i ulige årstal

b. Valg af Næstforperson
• Næstforperson vælges for 2 år ad gangen i lige årstal
c. Valg af 3 medlemmer til bestyrelsen, der vælges for 2 år ad gangen
• 1 vælges i ulige årstal og 2 vælges i lige årstal. 
d. Valg af 2 suppleanter
• Suppleant vælges for 1 år. 1 i lige årstal og 1 i ulige årstal

8. Uden for bestyrelsen vælges

a. 1 revisor
• Vælges for 2 år ad gangen i lige årstal

b. 1 revisor suppleant 
• Vælges for 1 år ad gangen.

Revisorsuppleanten vælges hvert år. Afgår revisoren uden for sin valgperiode indtræder suppleanten.

 

9. Eventuelt

Bestyrelsen konstituerer sig selv med kasser og sekretær på førstkommende bestyrelsesmøde efter generalforsamlingen.
Forslag, der ønskes behandlet på Generalforsamlingen, skal sendes til forpersonen på e-mail eller afleveres personligt senest 7 dage før Generalforsamlingens afholdelse.
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af april måned og er gyldig, når den er indvarslet 14 dage forud. 
       § 8.
Ekstraordinær generalforsamling 
1. Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst 3/4 af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter krav herom med angivelse af det emne, som kræves behandlet
2. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest fire uger efter, at kravet er modtaget. Indkaldelse skal ske med mindst to ugers varsel. Reglerne om indkaldelsesmåde og generalforsamlingens gennemførelse gælder i øvrigt på samme måde som for ordinær generalforsamling.

§ 9. Kontingent 
1. kontingentets fastsættes af generalforsamlingen. Der kan fastsættes forskellige kontingenter for konkrete grupper af medlemmer, herunder aldersbestemt kontingent for aktive, kontingent for passive medlemmer og eventuelt helt eller delvist frikontingent for grupper af ledere. Endvidere kan bestyrelsen fritage et medlem for kontingentbetaling, såfremt særlige forhold taler for det.
2. Bestyrelsen opkræver kontingent og fastlægger betalingsterminer og opkrævningsform.
3. Såfremt et medlem ikke betaler kontingent rettidigt, og ikke har betalt efter at 
4. være blevet rykket, slettes den pågældende som medlem. Sådant ophør af medlemskabet kan ikke kræves indbragt for generalforsamlingen.
5. Der vedlægges et støttekontingent som indbefatter en person som ”passiv medlem” (inaktiv), hvilket ikke indbefatter stemmeret ved en pågældende person, til generalforsamlingerne.     

 

§ 10. ØKONOMI & REVISION
Foreningens regnskaber fremlægges til behandling på den årlige generalforsamling. Regnskabsåret følger kalenderåret.
Regnskabet skal forud for fremlæggelse på generalforsamlingen være revideret og påtegnet af revisor.  
a. Sponsorater og donationer

1. Sponsorater/ donationer skænket til særlig anvendelse påføres bemærkning herom i Regnskabet og indsættes/anvendes hertil via foreningens konto.
2.  Evt. medfølgende regnskabsinstruktion skal følges.

b.   Offentlige puljemidler
1. Offentlige puljemidler, der er tildelt til særlige formål, anvendes alene til disse formål. En eventuel medfølgende regnskabsinstruktion skal følges.

2. Anvendelse af midler fra offentlige puljemidler er underkastet offentlig kontrol med særskilte krav til regnskabsførelse og regnskabsaflæggelse.
Teaterforeningens midler indsættes på konto i Danske Bank med Reg. Nr.9570 kontonummer 12634005

§ 11. MØDER

1. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
2. Bestyrelsesformanden indkalder til bestyrelsesmøde mindst en gang i kvartalet med henblik på at drøfte løbende sager. 
3. Dagsorden udsendes af sekretæren mindst en uge før mødet. Der føres et beslutningsreferat fra møderne, der underskrives af de deltagende bestyrelsesmedlemmer.

 

§ 12. OPLØSNING

1. Beslutning om foreningens opløsning kræver vedtagelse på to på hinanden følgende ekstraordinære generalforsamlinger. Der skal mindst være seks uger mellem de to generalforsamlinger. Til vedtagelse af opløsning kræves, at mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for beslutningen på begge generalforsamlinger 
2. På den afsluttende generalforsamling skal træffes beslutning om, hvilke almennyttige formål foreningens formue skal anvendes til. Ingen medlemmer kan få andel i formuen.

 

Forperson Næstforperson
Christian Léger Henrik Mattsson

Kasserer Bestyrelsesmedlem 
Andera Zaramella Leander Zaramella